خط ۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط پاک قرار گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) محدودیت ترافیکی بولوار ابوطالب به سمت چهارراه احمدآباد به دلیل نشست زمین در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم
سرخط خبرها

رصد لحظه‌ای مدیریت شهری بر حریم مشهد

  • کد خبر: ۱۹۴۶۱۲
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
  • ۱
رصد لحظه‌ای مدیریت شهری بر حریم مشهد
بنا به گفته معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد در یک سال گذشته با ۴۲ درخواست مجاز فعالیت در حریم شهر مشهد موافقت شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، یکی از وظایف شهرداری مشهد در کنار مسائلی که در شهرمان می‌گذرد و مدیریت شهری روی آن‌ها تمرکز دارد؛ نظارت بر حریم شهرمان است. باتوجه به اینکه حریم شهر مشهد سه برابر محدوده شهری است و امکان فعالیت‌های غیرمجاز در این مناطق وجود دارد؛ شهرداری مشهد باید در یک اقدام بین‌دستگاهی و با رصد لحظه‌ای علاوه بر نظارت بر ساخت‌وساز غیرمجاز در حریم شهر، مجوز فعالیت‌های مجاز و متناسب با کاربری حریم را با هماهنگی مراجع استانی صادر کند.

بنا به گفته معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد در یک سال گذشته با ۴۲ درخواست انجام فعالیت‌های مجاز در حریم شهر مشهد موافقت شده است؛ موضوعی که نقش بسزایی در کاهش اقدامات غیرقانونی در حریم شهرمان دارد.

نظارت بر محدوده حریم شهری

جواد اصغری در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه مساحت حریم شهر مشهد سه برابر محدوده این کلان‌شهر و به میزان ۸۷ هزار و ۳۰۰ هکتار است، اظهار کرد: با توجه به وسعت نسبتا بالای حریم کلان‌شهر مشهد، مدیریت حریم شهر با شهرداری است و مدیریت شهری درباره ظرفیت‌های موجود این محدوده‌ها ایفای نقش می‌کند.

وی بیان کرد: به عنوان نمونه در معاونت شهرسازی و معماری، شهرداری مشهد درباره مسائلی مانند صدور پروانه، تغییر کاربری‌های مجاز و دیگر موارد مجاز در حریم شهرمان اقدامات لازم را انجام می‌دهد و در نهایت درخواست‌هایی که مردم برای فعالیت‌های خود در حریم به شهرداری ارائه می‌کنند پس از طی کردن مراحل مختلف به صدور مجوز‌های لازم برای مردم منجر می‌شود.

درخواست‌ها برای فعالیت در حوزه کشاورزی یا صنعتی

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد درباره فرایند صدور مجوز انجام فعالیت در حریم شهر مشهد گفت: با توجه به اینکه عمده اراضی ۸۷ هزار هکتاری حریم شهر مشهد دارای کاربری کشاورزی و زراعی است، بیشتر درخواست‌های صدور مجوز برای انجام فعالیت‌ها معطوف به حوزه کشاورزی یا صنعتی است.

فعالیت منوط به دریافت مجوز

وی با تأکید بر اینکه داشتن سند مالکیت برای زمینی که قرار است فعالیت در آن انجام شود، ضروری است، ادامه داد: افراد برای انجام فعالیت مجاز خود در حریم شهر مشهد باید موافقت اصولی یا همان پروانه تأسیس را از سازمان مربوط مانند جهاد کشاورزی و در برخی موارد اداره کل صنعت، معدن و تجارت داشته باشند.

داشتن طرح اجرایی فعالیت و مشخص شدن سرانه‌هایی مانند فضای سبز، معابر، شریان‌ها، موضوع‌های بهداشتی و ایمنی مانند اطفای حریم برای انجام فعالیت در نظر گرفته شده در زمین‌های موجود در حریم شهر مشهد از دیگر موضوع‌هایی است که معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد آن‌ها را جزو الزامات برای انجام فعالیت در حریم شهر دانست.

تصمیم نهایی با دبیرخانه کارگروه امورزیربنایی استان است

اصغری ادامه داد: مدارک ارسالی به شهرداری برای دریافت مصوبه به دبیرخانه کارگروه امورزیربنایی استان ارسال و پس از طی‌کردن مراحل کارشناسی، درخواست مورد نظر برای تصویب در کارگروه امورزیربنایی استان و با حضور دستگاه‌های مختلف مطرح می‌شود و سپس شورای برنامه‌ریزی استان در نهایت مشخص می‌کند که با درخواست انجام فعالیت در حریم شهر مشهد موافقت شود یا نه.

موافقت با ۴۲ درخواست فعالیت

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد در ادامه به برخی از آمار صدور پروانه فعالیت در سال گذشته از سوی مدیریت هماهنگی حریم شهر اشاره کرد و گفت: از آبان ماه ۱۴۰۱ تا آبان ماه ۱۴۰۲ در مجموع ۴۶ پرونده انجام فعالیت یا تغییر کاربری در اراضی شهر مشهد در کارگروه امورزیربنایی استان مطرح شده است که از این تعداد برای ۴۲ درخواست موافقت و برای چهار پرونده نیز مخالفت کارگروه امورزیربنایی استان صادر شده است.

موافقت با ۱۸ اقدام کشاورزی و صنعتی در حریم

وی افزود: همچنین از مجموع پرونده‌های موافقت‌شده در کارگروه، ۱۰ پرونده مربوط به بخش کشاورزی، هشت پرونده مربوط به بخش صنعت و ۲۴ پرونده مربوط به بخش‌های دیگر از قبیل صنفی، خدماتی، طرح‌های هادی روستایی و ... بوده است. بنا بر گفته معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد، بیشترین پرونده مطرح شده در کارگروه زیربنایی استان برای حریم منطقه ۱۲ شهری مشهد در یک سال گذشته بوده است و پس از آن حریم مناطق ۵ و ۳ قرار دارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
0
3
آره واقعا ، این رصد لحظه ای را در شهرک یوسفیه و نهضت از نزدیک شاهد هستم !! هر روز صبح که از خواب بلند میشوی میبینی یک طبقه ، شبانه به خیلی از ساختمانها اضافه شده است ...
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->